Gezondheidszorg: Symptoombestrijding versus oorzaak aanpakken?

Hoewel men spreekt van gezondheidszorg, ligt de nadruk daar nog te vaak op symptoombestrijding. De coronacrisis heeft dit pijnlijk aan het licht gebracht. Gelukkig is er hoop voor de toekomst. Tenslotte wordt er ook al veel meer aandacht besteed aan mentaal welzijn dan vroeger. Dat mentale balans van minstens even groot belang is als fysieke gezondheid, is de voorbije jaren ook duidelijk geworden. Toch wordt de impact van de mentale op de fysieke gezondheid helaas nog vaak onderschat.

En dan heb ik het nog niet gehad over de desastreuze invloed van depressie en negatieve emoties, zoals angst, op ons energiepeil en ons brein! Vooral onze hersenen kunnen namelijk tijdens mentaal uitputtende of uitdagende periodes wel extra voeding en ondersteuning gebruiken. Die voeding bestaat natuurlijk in de eerste plaats uit water drinken en gezonde voedingsstoffen opnemen, maar dat is lang niet alles. Zelf kies ik altijd voor een integratieve aanpak voor alle mentale en/of fysieke klachten waarmee mijn cliënten te maken krijgen. Dat deze aanpak veel verder reikt dan symptoombestrijding, bewijzen de resultaten!

Van natuurlijk naar integratief

Zelf werkte ik als orthomoleculair natuurdiëtiste vroeger ook symptomatisch, maar dan met natuurlijke producten. Dit bracht toch vaak een boel frustraties met zich mee. Het was vooral de integratie van de 5 oosterse elementen in deze typisch westerse aanpak die al snel zijn vruchten afwierp. De resultaten waren merkelijk beter en langduriger. En eigenlijk was dat niet zo verbazingwekkend. In een integratieve aanpakstaat de interactie tussen lichaam, brein en hart centraal en de verbondenheid met de natuur. Het is een methode die multi-inzetbaar is voor een heel arsenaal aan klachten. Maar tegelijkertijd stelt ze ons in staat om gericht en persoonlijk te werken.

Op basis van mijn ervaring hiermee, geef ik regelmatig de opleiding Integratieve Nutritionele Therapie, waarin je concreet met deze aanpak aan de slag leert gaan. Het is een opleiding van 4 lessen die de nadruk legt op het grote geheel. Ze bekijkt in detail de structuur en opbouw van ons menselijk lichaam en hoe dit inzicht ons in het kader van gezondheidszorg kan helpen om mentale en fysieke klachten duurzaam te herstellen. De impact van emotionele processen op fysiek herstel is iets dat al vanaf het theoretisch kader wordt benadrukt.

De totaalaanpak waarvan ik spreek komt in essentie neer op een 5-stappenplan: de opname van water, van mineralen, van de juiste voeding, de juiste vetzuren en tenslotte de juiste vitaminen.

  1. Water: de rest is voor later!

Hydratatie is de basis van elke behandeling. Ons lichaam bestaat grotendeels uit water en onze hersenen specifiek bevatten vooral water en vet, zeker in vergelijking met andere organen. Daarom is water drinken ook voor ons brein van essentieel belang! Een integratieve aanpak gaat hierbij bovendien nog een stapje verder. Die benadrukt het belang van álle stappen in het activeren van het zelfgenezend vermogen. Dat is wat je leert in de opleiding Integratieve Nutritionele Therapie van 3-isOne. Daarbovenop krijg je nog een boel waardevolle praktische tips, bv. omtrent het inzetten van voedingssupplementen (welke, welke soort, welke dosis, wanneer, hoe lang, volgens welke chronologie, …). Met deze extra kennis kan je je cliënten garanderen dat ze hun vaak prijzige voedingssupplement optimaal zullen benutten en dat dit niet weer een investering wordt zonder resultaat.

Concrete tips m.b.t. water drinken:

  • Hoeveel? 8 tot 10 glazen per dag.
  • Tijdens de winter: kies voor warm water of warme dranken. Dit hydrateert beter dan koud water tijdens de koude periodes en het ondersteunt je energiepeil. Zeker bij angststoornissen, depressie of burn-out is dit een must!
  • Tijdens de zomer: kies voor water op kamertemperatuur.
  1. Voldoende mineralen

Bij zelfgenezing speelt water een belangrijke rol, maar ook mineralen zijn essentieel! Zij zorgen er immers voor dat dit water in je lichaam in beweging wordt gezet. Zo optimaliseren ze het transport van water in en uit je lichaamscellen. Hapert er iets aan dit transport? Dan worden de Omega-3 vetzuren erg belangrijk. Zij houden de binnen- en buitenkant van je cellen gescheiden en kunnen dit proces dus herstellen.

Mineralen haal je het gemakkelijkst uit gezonde voeding, vooral uit groenten en fruit, die van nature rijk zijn aan kaliumcitraat. Kalium regelt de balans tussen calcium en magnesium in je lichaam. Bij osteoporosepatiënten loopt er daar vaak iets mis. Die hebben meestal ofwel een tekort aan calcium en/of magnesium óf het is op de verkeerde plaats in het lichaam afgezet. Als calcium bijvoorbeeld niet naar de botten wordt getransporteerd, waar het thuishoort, komt het soms in wekere weefsels terecht, zoals de huid, de hersenen, het hart of de bloedvaten. Daar verhardt het die weefsels en kan het voor een onnodige ophoping van eiwitfragmenten zorgen, bv. tussen de zenuwcellen in onze hersenen. Gelukkig is dit niet onoverkomelijk, zeker met de juiste voedingstips!

Concrete tips voor mineraalopname:

  • Eet 2 porties groenten per dag.
  • Gebruik enkel mineraalrijke, ongeraffineerde voeding.
  • Een elke dag zeegroenten, zeewier, zeezout, noten of zaden.

Is natriumbicarbonaat gezond?

Als je natriumbicarbonaat af en toe eens gebruikt als bakpoeder, is het niet ongezond. Maar wel als je het gebruikt in een kuur om je lijf te ontzuren, zoals helaas veel mensen doen. Vaak is verzuring namelijk al een gevolg van te veel natrium in je lichaam, dat natriumbicarbonaat biochemisch splitst. Hierdoor komt er dus nog meer natrium vrij in je lichaam, wat je gezondheidsklachten nog kan verergeren.

Magnesium inzetten in gezondheidszorg

Aangezien het vooral invloed heeft op ons centrale zenuwstelsel, staat magnesium vooral bekend als het mineraal van de ontspanning. Het spreekt voor zich dat het dus vooral op momenten van stress, wanneer onze magnesiumreserves worden uitgeput, een heel gunstige impact heeft op ons lichaam. Meer zelfs: de kans is reëel dat mensen die extra gevoelig zijn voor stress, lijden aan een verstoorde celopname van magnesium. Wellicht verbruiken ze ook meer magnesium, waardoor ze in een uitzichtloze vicieuze cirkel belanden.

Die cirkel kan doorbroken worden met mineraalrijke voeding, waaruit je al gemiddeld 250 mg/dag kan halen. Dat is ruim de helft van de 400 mg die ons lichaam op dagelijkse basis nodig heeft. Het zal een stressgevoelig lichaam ondersteunen door de afscheiding van stresshormonen af te remmen.

Magnesium: de verschillende soorten

Je hebt vast al gemerkt dat magnesium bestaat van verschillende merken, in diverse verpakkingen en soorten. De goedkoopste vormen van magnesium zijn magnesiumoxide en magnesiumcarbonaat. Helaas worden deze varianten ook het minst goed opgenomen door het menselijk lichaam. Daardoor zijn ze uitermate geschikt om in de tuin te gebruiken maar niet echt een waardevol voedingssupplement. Check dus zeker altijd goed de ingrediëntenlijst op een potje of doosje magnesium, ook bij je apotheker. Zo weet je zeker dat je kwaliteit in huis haalt!

Magnesiumcitraat en magnesiumtauraat zijn soorten die veel beter door ons lichaam worden opgenomen omdat ze organisch gebonden zijn. Het citraat heeft vooral een positieve invloed op de soepelheid van onze spieren en biedt waardevolle ondersteuning bij grote lichamelijke inspanningen of klachten van vermoeidheid. Het tauraat beïnvloedt vooral het zenuwstelsel op een positieve manier en geeft rust.

En er zijn nog een heleboel evenwaardige alternatieven in de handel die je kan gebruiken, ter afwisseling. Zo heb je ook nog magnesiumglycerofosfaat, –byglycinaat, –podolaat en –malaat.

  1. Gezonde voeding

Natuurlijk is gezonde voeding een belangrijk onderdeel van gezondheidszorg, of zou het dat toch echt moeten zijn! Het heeft immers rechtstreeks invloed op je vertering en je vertering moet allereerst optimaal werken als je fysieke of mentale klachten vanaf de basis wil genezen.

Concrete tips voor gebalanceerde voeding:

  • Kies voor licht verteerbare alternatieven, zoals gierst in plaats van tarwe, zoete aardappelen in plaats van de traditionele, maïzena door kuzu, enzovoort.
  • Drink geen frisdrank of cafeïnehoudende dranken.
  • Kook zo veel mogelijk zelf in plaats van naar kant-en-klare gerechten te grijpen.
  • Geef de voorkeur aan biovoeding.
  • Koop voeding zonder kunstmatige bewaarmiddelen, kleur- of smaakstoffen.
  1. Meer vetzuren opnemen

Je vetzuurpatroon herstellen is heilzaam voor al je cellen. Het optimaliseert namelijk de processen binnen en buiten je cellen. Aangezien heel je lichaam uit cellen is opgebouwd, kan je je wel voorstellen hoe belangrijk dit is voor de gezondheidszorg om naar een totaalherstel te kunnen werken in plaats van louter symptoombestrijding. Ook voor de optimale werking van je hersenen is dit van vitaal belang.

Concrete tips herstel vetzuurpatroon:

  • Neem dagelijks voldoende gezonde vetten op door de juiste voeding te kiezen, bv. noten, zaden en vis.
  • Een voedingssupplement met gezonde vetzuren, zoals omega-3, nemen kan helpen, maar het is wel noodzakelijk op je vertering en metabolisme eerst op punt te zetten. Het is dus vaak een goed idee om eerst Metabolic Fit te nemen. Dit ondersteunt de opname van die extra vetten. Je hebt namelijk niets aan een (duur) voedingssupplement dat niet of slecht wordt opgenomen door je lichaam.
  • Appelciderazijn gebruiken en verwerken kan ook helpen. Voeg het toe aan je dressing (van bv. plantaardige olie en wat noten, pitten en/of zaden) of gewoon aan een glas water.
  1. Herstel m.b.v. extra vitamines

Pas nadat je stappen 1 tot en met 4 hebt geïntegreerd in je levensstijl, kan je aan de slag gaan met extra vitamines, bv. in de vorm van een voedingssupplement. Vooral tijdens de meer uitdagende periodes in je leven is dit nuttig: bij herstel na een ziekte of andere ingrijpende gebeurtenissen zoals een bevalling of verhuis, een stressvolle periode met bv. veel deadlines, etc. Het ondersteunt de basis van je gezondheid in plaats van symptomatisch te gaan behandelen. Hierbij kan je dus spreken van ware gezondheidszorg.

Het nut van medicatie?

Medicatie kan soms nuttig zijn om je stemming te verbeteren. Helaas is langdurig gebruik van dergelijke medicatie niet zonder gevolgen en wordt er maar zelden gesproken over de natuurlijke middelen die je eerst kunt uitproberen. Het gebruik van antidepressiva kan bijvoorbeeld op termijn enorme schade toebrengen aan je celwanden en de receptoren van je neurotransmitters. Bij het afbouwen van dergelijke medicijnen is het dus ook van vitaal belang om veel water te drinken en genoeg mineralen en vitaminen op te nemen. Vooral magnesium speelt hierbij een belangrijke rol.

Ook vezels en vetten mogen niet ontbreken in een ondersteunend dieet. Neem je medicatie ter ondersteuning van je stemming? Combineer die dan zeker niet met rustgevende kruiden. Natuurlijke middelen zijn daarom niet minder effectief dus wees zeker altijd voorzichtig met de combinatie van pillen en kruiden.

Conclusie voor de gezondheidszorg

Je kunt mentale en fysieke symptomen bestrijden op verschillende manieren. Maar als je een duurzaam genezingsproces nastreeft met langdurig resultaat, dat vertrekt vanaf de basis, heb je een totaalaanpak nodig.

Concrete tips bij energietekort:

Wat kan je nu concreet doen als je worstelt met energiedipjes of een laag energiepeil?

  1. Veel water drinken
  2. Je mineralen aanvullen
  3. Voor gezonde voeding kiezen
  4. Gezonde vetten opnemen
  5. Extra vitaminen innemen

Pas dan komt al de rest!

5 belangrijke stappen

Hoewel je deze belangrijke stappen op je één hand kan tellen, kunnen ze je leven volledig transformeren. Ze kunnen je helpen switchen van symptoombestrijding naar échte genezing, de kern van de ideale gezondheidszorg. Natuurlijk vraagt deze aanpak wel wat discipline, waardoor het voor de meeste cliënten aangenamer en gunstiger is om dit samen met een coach te doen, stap voor stap.

Anderen floreren nochtans bij een autonome aanpak en gaan graag zelf aan de slag met een actieplan. Daarom heb ik intussen 3 online starttrajecten ontwikkeld bij 3-isone:

Deze kits hebben al talloze cliënten geholpen om zélf hun gewicht, energiepeil of vertering te herstellen en in balans te brengen. Als coach krijg je meer tijd en ruimte om je te verdiepen in jouw expertise en word je er ook voor beloond! Natuurlijk hoef je intussen ook niet met je duimen te draaien. Jij speelt immers ook een belangrijke rol in deze totaalaanpak die streeft naar langdurig herstel bij je cliënten.

Bovendien kan je nog groeien in die rol door je in te schrijven voor de basisopleiding Integratieve Nutritionele Therapie. Ondanks het feit dat dit een basisopleiding is, is ze ontzettend uitgebreid. Je gaat je verdiepen in gezondheidsherstel van A tot Z via een totaalaanpak. Als je graag wat meer informatie wil hierover, schrijf je dan in voor de gratis infoavond of neem contact op met ons.

Christel Stevens
Orthomoleculair natuurdiëtiste & oprichter van 3-isOne

Verwante Artikelen

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *